ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА ДИГИТАЛНАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ
DOI :
https://doi.org/10.53606/evfu.24.428-440Ключови думи :
психологически предизвикателства, дигитална трансформация, изкуствен интелект, образование, мотивация, емоционално благополучиеАбстракт
Изследването анализира психологическите предизвикателства, породени от дигиталната трансформация на образованието в България. На основата на обзор на съществуващи изследвания, политики и стратегически документи се изгражда теоретичен модел, описващ взаимодействието между технологичните иновации (включително изкуствения интелект), педагогическите практики и психосоциалните ефекти върху ученици и учители. Обобщени са резултати от национални и международни публикации и стратегически документи като Националната стратегия за дигитализация на образованието 2024–2030 (МОН), White Paper on Artificial Intelligence (Европейска комисия, 2021) и AI and Education: Guidance for Policy-Makers (UNESCO, 2023). Моделът идентифицира основните психологически рискове – стрес, бърнаут, дигитална зависимост и социална изолация – както и защитните фактори: мотивация, дигитална компетентност и етична рамка. Целта е да се очертае път към балансирано и хуманно прилагане на технологиите в българската образователна система.
Файлове за сваляне
Публикуван
Лиценз
Авторски права (c) 2025 E-Journal VFU

Публикация с Creative Commons Attribution 4.0 International License.