ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА ДИГИТАЛНАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ

Автори

  • Таня Коленарова ВСУ Автор

DOI :

https://doi.org/10.53606/evfu.24.428-440

Ключови думи :

психологически предизвикателства, дигитална трансформация, изкуствен интелект, образование, мотивация, емоционално благополучие

Абстракт

Изследването анализира психологическите предизвикателства, породени от дигиталната трансформация на образованието в България. На основата на обзор на съществуващи изследвания, политики и стратегически документи се изгражда теоретичен модел, описващ взаимодействието между технологичните иновации (включително изкуствения интелект), педагогическите практики и психосоциалните ефекти върху ученици и учители. Обобщени са резултати от национални и международни публикации и стратегически документи като Националната стратегия за дигитализация на образованието 2024–2030 (МОН), White Paper on Artificial Intelligence (Европейска комисия, 2021) и AI and Education: Guidance for Policy-Makers (UNESCO, 2023). Моделът идентифицира основните психологически рискове – стрес, бърнаут, дигитална зависимост и социална изолация – както и защитните фактори: мотивация, дигитална компетентност и етична рамка. Целта е да се очертае път към балансирано и хуманно прилагане на технологиите в българската образователна система.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-10-28

Брой

Раздел (Секция)

Статии

Категории

Как да цитирате

Коленарова, Т. (2025). ПСИХОЛОГИЧЕСКИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА ДИГИТАЛНАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ. E-Journal VFU, 24, 428-440. https://doi.org/10.53606/evfu.24.428-440